Fokusområde 2:
Offentlige
anskaffelser

 

Nordtvedt gård barnehage
Arkitekt: Morfeus arkitekter, Studio HP, Holo & Holo
Foto: Ståle Feldberg

Mer verdi for offentlige investeringer

Offentlige midler skal skape verdi for fellesskapet, også når det investeres i bygg og anlegg. Verdibaserte og bærekraftige mål er nødvendig for innovative og langsiktige offentlige anskaffelser

Det offentlige er en betydelig byggherre i Norge, og offentlige anskaffelser er en investering av fellesskapets midler til beste for samfunn og individ. Lov om offentlige anskaffelser skal bidra til økt verdiskaping i samfunnet. Offentlige investeringer i bygg og anlegg forteller noe om samfunnet vårt, og de offentlige byggene er rammen rundt de tjenestene det offentlige yter fellesskapet. Samtidig vil nye økonomiske utfordringer bety at staten må investere sine midler enda klokere enn før.

God arkitektur er en god investering

Gode arkitektoniske løsninger bidrar til effektivitet og kostnadsreduksjon for offentlige prosjekter og påvirker prosjektenes levetid og livsløpskostnader. Anskaffelsene må gjennomføres på en måte som sikrer sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft, og som fremmer innovasjon og merverdi. Det er sløsing med fellesskapets ressurser å la være å hente ut det potensialet for samfunnsbygging som ligger i våre fysiske omgivelser. Den tiden man bruker på grundig og tverrfaglig prosjektering har en langt mindre kostnad enn å bygge feil eller å overse viktige behov.

Bærekraftsmålene

Økende globalisering krever at den nasjonale byggevirksomheten ses i en større sammenheng. Det er det offentlige som sitter med mye av ansvaret for oppfølgingen av FNs bærekraftsmål, både i lover og forskrifter og i egne prosjekter. Offentlige investeringer i bygg og anlegg kan legge til rette for en bærekraftig framtid.

I byggeprosjekter, enten det er bygninger, interiør, gater, plasser, byrom eller parker, kreves det mye av bestiller og leverandør, og en god anskaffelsesprosess er avgjørende for et godt resultat.

Delmål 1: Verdibaserte og bærekraftige offentlige anskaffelser

Offentlige anskaffelser skal bidra til å løse ulike samfunnsbehov. Disse behovene må ses i en helhet, og beskrives slik at det oppfordrer til nytenkning, synergier, og utviklingen av en sirkulærøkonomi.

Ved anskaffelser av bygninger eller uteanlegg utgjør byggekostnadene ofte en relativt liten del av de totale livsløpskostnadene. Legger man til de sosiale og miljømessige ringvirkningene av et bygg eller et anlegg, er potensialet for kostnadseffektivitet stort i et langtidsperspektiv. Offentlige anskaffelser må derfor gjøres på grunnlag av den verdien bygninger og anlegg kan bidra med, for eksempel i et bærekraftsperspektiv, ikke bare på grunnlag av pris alene.

For å bidra til verdibaserte og bærekraftige offentlige anskaffelser, vil vi jobbe for:

...at kompetanse, kvalitet og bærekraft sammen utgjør hovedvekt som tildelingskriterium i alle offentlige anskaffelser og at alle tilbud vurderes i et livsløpsperspektiv.

...at offentlige anskaffelser legger vekt på mål og ambisjoner for kvalitet og verdi som beskrives av både bestiller og leverandør.

...at bred og relevant arkitekturfaglig kompetanse, inkludert interiør- og landskapsarkitekturkompetanse, etterspørres tidlig i planleggings- og prosjekteringsprosesser.

Delmål 2:
Mer innovative og effektbaserte anskaffelser

Forutsetningene for en offentlig anskaffelse kan variere betydelig, selv innenfor samme prosjektkategori. Men en skole er alltid mer enn en skole, både i en liten bygd og i et nabolag i en storby. Offentlige anskaffelser må legge vekt på kvalitative behov og ikke sette begrensninger for innovasjon og nytenking gjennom snevre, kvantitative rammer.

Bygger vi gårsdagens løsninger?

Hvis man etterspør standardløsninger, får man de samme svarene hver gang, men skiftende behov krever hele tiden nye og smartere svar. I dag ligger mye av risikoen i nye løsninger på prosjekterende og utførende ledd. Det gjør nytenkning mindre attraktivt og fører til repetisjon av gårsdagens løsninger. Ansvaret for innovasjon må deles, og offentlige oppdragsgivere bærer et særskilt ansvar for å bygge for framtiden.

Innovasjonspotensial i alle anskaffelser

Anskaffelsesunderlaget må utformes på en slik måte at det er behov, mål og verdier som beskrives, ikke ferdige løsninger. Leverandører og rådgivere må kunne bruke sin ekspertise på å finne effektive og innovative løsninger som svarer på behovene.

For å bidra til Mer innovative og effektbaserte anskaffelser, vil vi jobbe for:

…at offentlige innkjøpere av prosjekteringstjenester etterspør effekten av leverandørenes referanseprosjekter i større grad enn antall referanseprosjekter innenfor samme prosjektkategori.

…å fremme nye forretningsmodeller og faseinndelinger som skaper større verdi og en bedre risiko- og gevinstfordeling for alle ledd i innovative byggeprosjekter, og at det legges til rette for utprøving i relevante pilotprosjekter.

…at det settes tydelige og gjennomtenkte krav til og grenser for omfanget av det innleverte materialet i alle former for arkitektkonkurranser. Dette for å sikre likeverdige muligheter for deltagelse fra et bredt spekter av leverandører og dermed størst mulig innovasjonseffekt for oppdragsgiver

… at effekten og merverdien av offentlige anskaffelser på plan- og arkitekturfeltet evalueres gjennom forskning.

Delmål 3:
Styrke den offentlige bestillerkompetansen innen arkitektur

Gode offentlige anskaffelser er avhengig av kompetanse i alle ledd av anskaffelsesprosessen. Det er mye som skal virke sammen for at resultatet skal bli vellykket. Både funksjonalitet, kostnad, estetikk, materialkvalitet og miljøhensyn må spille på lag.

Hva er målet med anskaffelsen?

Kompetente bestillere er bevisste på det offentliges mål og intensjoner med anskaffelsen og har kunnskap om mulighetene for samfunnsverdi som ligger i et prosjekt. Det er nødvendig med mer arkitekturfaglig kompetanse på bestillersiden ved anskaffelser av plan, landskap, bygg og interiør, ikke minst for å forstå hvordan politiske mål omsettes i bygde omgivelser. Tildelingskriterier for valg av arkitekttjenester innen offentlig anskaffelse bør til enhver tid evalueres i tråd med behov for kvalitet, bærekraft og kompetanse.

God rådgivning

Mange kommuner har begrenset arkitekturfaglig kompetanse. De trenger rådgivning og støtte for å kunne realisere samfunnsmålene sine gjennom det som bygges og transformeres i kommunen og for å sikre bærekraftig bygg, steds-, nærings- og boligutvikling. Det er naturlig å legge ansvaret for å sikre denne kompetansen på fylke og stat, for eksempel gjennom Distriktssenteret.

For å styrke den offentlige bestillerkompetansen innen arkitektur, vil vi jobbe for:

...at kommuneplanenes samfunnsdel skal inneholde arkitekturpolitiske mål som styrer kommunens innkjøpspraksis for de bygde omgivelsene.

...at det benyttes arkitektfaglig kompetanse tidlig i anskaffelsesprosessen for å sikre en god behovsavklaring.

…treffsikker brukermedvirkning og brukeranalyse i behovsavklaring, oppdragsformulering og bestilling.

...at Distriktssenteret blir en fylkeskommunal ressurs for kommuner med behov for arkitekt- og planleggerkompetanse og synliggjør mulighetsrommet for kvalitetsbaserte og innovative anskaffelser i EØS-regelverket.

 

 

Uranienborg skole bilde 1
Interiørarkitekt: Zinc
Arkitekt: Futhark arkitekter
Foto: Thomas Mellbye/Zinc